Ma`rifat-e Kalami, Volume 13, Issue 1, No 28, Year 2025 , Pages 97-112

    A Comparison between Ibn-Sina's Argument of "Hawayi Talq" and Descartes' Argument of "Doubt" on the Incorporeality of the Soul and an Answer to the Challenge of Philosophers of Mind to This Argument

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    ✍️ Mustafa Izadi / Doctoral student of Philosophy of Religion, University of Tehran / M.izadi371@gmail.com
    Gholam Reza Fayyazi / Professor of Philosophy Department at ‘The Imam Khomeini Educational and Research Institute’ / g.faiyazi@gmail.com
    Abstract: 
    Many arguments have been put forward for the incorporeality of the soul in Islamic and Western philosophy. Descartes' "doubt" argument is one of the arguments presented in Western philosophy for the inroporeality of the soul. There are some criticisms to Descartes' argument, from the viewpoint of Islamic philosophy, but Ibn Sina's "Hawayi Talaq" argument can correct it. Considering the similarities between the two arguments, the "philosophers of mind" have made two important challenges to both: the first challenge is that this argument is based on Leibniz's law, and the mentioned law is not effective for intentional matters. The second challenge is that the method by which our conscious experience is presented to us does not adequately reflect our nature. This article answers both challenges, using an analytical-descriptive method, and finally - using the immediate knowledge and simplicity of the soul - proves that not only the soul is not the body, but also it is incorporeal.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :مقایسه برهان «هوای طلق» ابن‌ سینا و برهان «شک» دکارت بر تجرد نفس و جواب اشکال فلاسفه ذهن به این برهان
    Abstract: 
    براهین زیادی برای تجرد نفس در فلسفه اسلامی و فلسفه غرب ذکر شده است. برهان «شک» دکارت یکی از براهینی است که در فلسفه غرب برای تجرد نفس مطرح گردیده است. می توان اشکالاتی را از منظر فلسفه اسلامی به برهان دکارت وارد کرد، اما این برهان به وسیله برهان «هوای طلق» ابن سینا قابل تصحیح است. به خاطر شباهت های دو برهان، دو اشکال مهم از «فلسفه ذهن» بر این دو وارد شده است: اشکال اول در این باره است که این برهان مبتنی بر قانون لایب نیتس است و قانون مزبور در خصوص امور دارای حیث التفاتی کارایی ندارد. اشکال دوم می گوید: نحوه ارائه شدن تجربه آگاهانه ما به خودمان، به قدر کافی ماهیتمان را نشان نمی دهد. این مقاله به روش تحلیلی ـ توصیفی به هر دو اشکال جواب داده و در آخر با کمک علم حضوری و بساطت نفس اثبات کرده که نه تنها نفس غیر بدن است، بلکه موجودی مجرد از بدن به شمار می آید.
    References: 
    • ابن‌سينا، حسين‌بن عبدالله، 1381، الإشارات و التنبيهات، قم، ب‍وس‍ت‍ان‌ ک‍ت‍اب.
    • حسن‌زاده آملي، حسن، 1375، نصوص الحکم بر فصوص الحکم، تهران، رجاء.
    • ـــــ ، 1381، الحجج البالغه علي تجرد نفس الناطقه، قم، بوستان کتاب.
    • دکارت، رنه، 1381، تأملات در فلسفه اولي، ترجمة احمد احمدي، تهران، سمت.
    • دي هارت، ويليام، 1381، فلسفه نفس، ترجمة امير ديواني، قم، طه.
    • رضايي، مرتضي، 1395، «نيم‌نگاهي به مسائل فلسفه ذهن»، معرفت، ش 221، ص 31-43.
    • طباطبائی، سیدمحمدحسین، 1416ق ، نهایة الحکمه، قم، جامعه مدرسين.
    • ـــــ ، بي‌تا، بدايۀ الحکمه، قم، جامعة مدرسين.
    • فارابي، ابونصر، 1405ق، فصوص الحکم، تحقيق محمدحسن آل‌ياسين، قم، بيدار.
    • فياضي، غلامرضا، 1393، علم‌النفس فلسفي، تحقيق محمدتقي يوسفي، چ سوم، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • ـــــ ، 1395، درآمدي بر معرفت‌شناسي، تحقيق مرتضي رضايي و احمدحسين شريفي، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • لو، جاناتان، 1389، مقدمه‌ای بر فلسفۀ ذهن، ترجمة امیر غلامی، تهران، مرکز.
    • مالکوم، نورمن، 1387، مسائل ذهن از دکارت تا ويتگنشتاين، ترجمة همايون کاکا سلطاني، تهران، گام نو.
    • مسلين، کيت، ۱۳۸۸، درآمدي به فلسفه ذهن، ترجمة مهدي ذاکري، قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي.
    • مصباح يزدي، محمدتقي، 1366، آموزش فلسفه، تهران، سازمان تبليغات اسلامي.
    • مصطفوي، حسن، 1360، التحقيق في کلمات قرآن الکريم، تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
    • مصطفی، ابراهیم و ديگران، 1387، المعجم الوسيط، تهران، صادق.
    • Searle, John, 2004, Mind, Oxford, New York.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Izadi, Mustafa, Fayyazi, Gholam Reza.(2025) A Comparison between Ibn-Sina's Argument of "Hawayi Talq" and Descartes' Argument of "Doubt" on the Incorporeality of the Soul and an Answer to the Challenge of Philosophers of Mind to This Argument. Ma`rifat-e Kalami, 13(1), 97-112

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mustafa Izadi; Gholam Reza Fayyazi."A Comparison between Ibn-Sina's Argument of "Hawayi Talq" and Descartes' Argument of "Doubt" on the Incorporeality of the Soul and an Answer to the Challenge of Philosophers of Mind to This Argument". Ma`rifat-e Kalami, 13, 1, 2025, 97-112

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Izadi, M, Fayyazi, G.(2025) 'A Comparison between Ibn-Sina's Argument of "Hawayi Talq" and Descartes' Argument of "Doubt" on the Incorporeality of the Soul and an Answer to the Challenge of Philosophers of Mind to This Argument', Ma`rifat-e Kalami, 13(1), pp. 97-112

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Izadi, M, Fayyazi, G. A Comparison between Ibn-Sina's Argument of "Hawayi Talq" and Descartes' Argument of "Doubt" on the Incorporeality of the Soul and an Answer to the Challenge of Philosophers of Mind to This Argument. Ma`rifat-e Kalami, 2025; 13(1): 97-112