ارزيابي تقريرهاي «برهان تمانع» و لوازم آنها
ضمیمه | اندازه |
---|---|
4.pdf | 609.05 کیلو بایت |
سال چهاردهم، شماره اول، پياپي 30، بهار و تابستان 1402، ص 57-76
نوع مقاله: پژوهشي
آفرين قائمي/ دكتراي معارف اسلامی، گرايش اخلاق اسلامي، دانشگاه باقرالعلوم (ع) vqaimi@gmail.com
دريافت: 25/08/1401 ـ پذيرش: 23/11/1401
چکيده
«برهان تمانع» برهاني است که با الهام از قرآن، بهويژه آية «لَوْ کَانَ فِيهِمَا آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتَا» (انبياء: 21) مطرح و با تقريرهاي گوناگون ارائه، و توحيد در خالقيت و ربوبيت، اعم از ربوبيت تکويني و تشريعي با آن اثبات ميشود. «برهان تمانع» به فرض اختلاف آلهه متعدد اختصاص ندارد و فرض توافق آلهه در خلق و تدبير و حتي تباين کلي دو واجب را نيز شامل ميشود. ازاينرو برهان را براساس تعدد قدرتها و ارادههاي متوافق و تمانع ارادهها و قدرتها تبيين نمودهاند. توالي فاسد فرض دو واجب در برخي از تقريرها عدم تکون عالم، و در برخي ناهماهنگي موجودات، و در برخي لزوم ترکب ذاتين مفروضين، و در برخي فروض، تضاد يا تناقض است. هدف اين پژوهش که با روش کتابخانهاي تهيه و به روش تحليلي ـ تبييني ارائه شده، بررسي فروض گوناگون و تقريرها و اشکالات مطرحشده درباره «برهان تمانع» و ميزان کاربري آن در اثبات ابعاد گوناگون توحيد ذاتي و افعالي است. حاصل اينکه يکي از پيشفرضهاي قطعي اين برهان وحدت عالم و از اهمّ مباني دفع شبهات و شقوق آن، «صرفالوجود و بسيطالحقيقه بودن واجب» است. با اين بيان ميتوان از اين برهان، «توحيد ذاني» را نيز نتيجه گرفت؛ زيرا صفات و افعال واجب، جلوه و تجلي ذاتيات اوست.
کليدواژهها: تمانع، تغالب، فرجه، توحيد ذاتي، توحيد خالقي، توحيد ربوبي.