معرفت کلامی، سال سوم، شماره دوم، پیاپی 9، پاییز و زمستان 1391، صفحات 67-88

    معاد ‌جسم عنصری (دلایل نقلی و نقد دیدگاه‌های رقیب)

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    غلامرضا فیاضی / استاد مؤسسة آموزشی وپژوهشی امام خمینی / g.faiyazi@gmail.com
    ✍️ مهدی شکری / دانشجوی دکتری کلام اسلامی مؤسسة آموزشی پژوهشی امام خمینی / mahdi.shokri54@gmail.com
    چکیده: 
    معاد به مثابه موضوع کلامی دارای ابعاد مختلفی است که جسمانی بودن از مهم ترین آنها به شمار می آید و بسیاری آن را از ضروریات دین دانسته اند. ادله‌ی نقلی افزون بر امکان و وقوع، حتی برخی ویژگی های معاد جسم عنصری را نیز بیان می کنند؛ اما علاوه بر اختلاف درباره‌ی حقیقت انسان، شبهاتی (عقلی و نقلی) که برخی آنها را دلیل قطعی بر انکار معاد جسم عنصری پنداشته اند نیز موجب اختلاف دیدگاه هایی شده و از این رو بسیاری کوشیده اند تا تصویر دیگری از معاد جسمانی ارائه دهند. این نوشتار بر آن است که ادله‌ی نقلی را به مثابه روشی برای بحث بیان کند و بر مبنای آن، به بررسی دیدگاه ها رقیب درباره‌ی معاد جسمانی بپردازد.
    Article data in English (انگلیسی)
    Title: 
    Resurrection of Elemental Body (Transmitted Proofs and Criticism of opposing Views)
    Abstract: 
    As a theological issue, resurrection has different dimensions the most important of which is corporeality which is, according to most scholars, regarded one of the requirements of religion. Transmitted proofs testify the possibility and occurrence of resurrection and identify some of the features of resurrection of elemental body. In addition to different views on the reality of man, the doubts which some scholars consider as solid evidence for rejecting the idea of resurrection of elemental body led to developing different views. Therefore, some scholars have tried to provide another image of bodily resurrection. The present paper tries to shed light on the transmitted proof and consider it as a method of research and then review the opposing views on bodily resurrection.
    References: 
    References: 
    • ابن‌سينا، حسين‌بن عبدالله (1375)، الاشارات و التنبيهات، قم، البلاغه (نرم افزار نور).
    • ـــــ (1379)، النجاه، چ دوم، تهران، دانشگاه تهران.
    • ـــــ (1404ق)، الاهيات من کتاب الشفاء، قم، مکتبة آيةالله المرعشي.
    • ابن‌عربي، محي‌الدين (بي‌تا)، فتوحات المکيه، بيروت، دارالصادر.
    • احسايي، احمد (1361)، شرح العرشيه، کرمان، سعادت.
    • ـــــ (1424ق)، شرح الزياره الجامعه الکبيره، بي‌جا، مکتبه‌العذراء.
    • آشتياني، سيد‌جلال‌الدين (1381)، شرح بر زاد المسافر، قم، بوستان کتاب.
    • آملي، ميرزا محمدتقي (1416ق)، دررالفوائد، چ دوم، قم، موسسة دارالتفسير.
    • تفتازاني، سعدالدين (1370)، شرح المقاصد، قم، الشريف‌الرضي.
    • جرجاني، سيد ميرشريف (1412ق)، شرح المواقف، قم، الشريف‌الرضي.
    • حلي، حسن‌بن يوسف (1404ق)، کشف المراد في تجريدالاعتقاد، قم، موسسة النشر الاسلامي.
    • ـــــ (1982م)، نهج الحق و كشف الصدق، بيروت، دارالكتاب اللبناني‏‏.
    • خوانساري، سيداحمد (1399ق)، العقايد الحقه، تهران، مکتبه‌الصدوق.
    • دشتکي، غياث‌الدين منصور (1381)، تحفه‌الفتي في سوره هل اتي، تهران، ميراث مکتوب.
    • رفيعي قزويني، سيدابوالحسن (1376)، غوصي در بحر معرفت، تهران، اسلام.
    • سبزواري، ملاهادي(1383)، اسرار الحکم، قم، مطبوعات ديني.
    • سهروردي، شهاب‌الدين (1372)، مجموعه مصنفات شيخ اشراق، چ دوم، تهران، مؤسسة مطالعات و تحقيقات فرهنگي.
    • شهرزوري، شمس‌الدين(1372)، شرح حكمه الاشراق‏، تهران، موسسه مطالعات و تحقيقات فرهنگى‏.
    • طباطبائي، سيدمحمد حسين(1417ق)، الميزان في تفسيرالقرآن، بيروت، موسسة الاعلمي للمطبوعات.
    • طوسي، خواجه‌ نصيرالدين (1405ق)، نقد المحصل، چ دوم، بيروت، دار الاضواء.
    • ـــــ (1375)، شرح‌ الاشارات‌ و‌ التنبيهات، قم، البلاغه.
    • عابدي، احمد، «فرقه شيخيه»، (زمستان1380)، انتظار موعود، ش2، ص296-306.
    • غروي اصفهاني، محمدحسين، «رساله في اثبات المعاد الجسماني»، تصحيح رضا استادي (آبان 1364)، نور علم، ش 12، ص135-140.
    • فياضي، غلامرضا (1389)، علم‌ النفس فلسفي، قم، مؤسسة آموزشي پژوهشي امام خميني.
    • فيض کاشاني، ملامحسن(1425ق)، الشافي، تهران، داراللوح المحفوظ.
    • كربن، هانرى (1358)، ارض ملكوت، ترجمه ضياءالدين دهشيرى، تهران، نشر مركز ايرانى مطالعه فرهنگ‌ها.
    • مجلسي، محمدباقر (1404ق)، بحار الانوار، بيروت، موسسةالوفاء.
    • محقق داماد، سيدمصطفي، «معاد جسماني»، گردآورنده علي اوجبي (1387)، در: مجموعه مقالات خرد و خردورزي، تهران، خانه کتاب.
    • مدرس زنوزي، آقا علي (1387)، مجموعه مصنفات آقا علي مدرس طهراني، تهران، اطلاعات.
    • مرواريد، مهدي (1381)، بحثي پيرامون معاد درمحضر آية‌الله‌ جوادي‌ و استاد سيدان، مشهد، ولايت.
    • مشهدي، ميرزا محمد (1413ق)، کنز الدقائق و بحر الغرائب، قم، مؤسسة النشرالاسلامي.
    • مطهري، مرتضي (1380)، مجموعه آثار، چ ششم، تهران، صدرا.
    • مکارم شيرازي، ناصر و ديگران (1374)، تفسير نمونه، تهران، دارالکتب الاسلاميه.
    • ملاصدرا (1981م)، الحكمة المتعالية في الاسفار العقلية الاربعة، چ سوم، بيروت، دارالاحياءالتراث‌العربي
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فیاضی، غلامرضا، شکری، مهدی.(1391) معاد ‌جسم عنصری (دلایل نقلی و نقد دیدگاه‌های رقیب). دو فصلنامه معرفت کلامی، 3(2)، 67-88

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    غلامرضا فیاضی؛ مهدی شکری."معاد ‌جسم عنصری (دلایل نقلی و نقد دیدگاه‌های رقیب)". دو فصلنامه معرفت کلامی، 3، 2، 1391، 67-88

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فیاضی، غلامرضا، شکری، مهدی.(1391) 'معاد ‌جسم عنصری (دلایل نقلی و نقد دیدگاه‌های رقیب)'، دو فصلنامه معرفت کلامی، 3(2), pp. 67-88

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فیاضی، غلامرضا، شکری، مهدی. معاد ‌جسم عنصری (دلایل نقلی و نقد دیدگاه‌های رقیب). معرفت کلامی، 3, 1391؛ 3(2): 67-88