معرفت کلامی، سال ششم، شماره اول، پیاپی 14، بهار و تابستان 1394، صفحات 121-

    وحدت یا تعدد کتاب پیشین الهی در قرآن

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    رضا برنجکار / *استاد - دانشگاه تهران (پردیس قم) / berenjkar@ut.ac.ir
    ناصرالدین اوجاقی / *استادیار - دانشگاه زنجان / nojaghi51@gmail.com
    چکیده: 
    کتاب پیشین در متون دینی اشاره به حقیقتی دارد که همة حوادث جهان قبل از وقوع در آن ثبت شده اند. در برخی کتب اعتقادی از دو کتاب پیشین یاد می شود: 1. کتابی که مصون از تغییر و تبدیل است و به نام های کتاب مبین، لوح محفوظ و ام الکتاب خوانده می شود؛ 2. کتابی که محل تغییر و تحول است و به نام لوح یا کتاب محو و اثبات معروف است. معتقدان به دو گونه بودن کتاب پیشین به لحاظ قرآنی به آیة 39 سورة رعد استناد می کنند. در این مقاله با روشی توصیفی ـ تحلیلی ناظر به آیات قرآن نشان داده شده است که اولاً دلالت آیة مزبور بر وجود دو کتاب پیشین قطعی نیست و روایات نیز در این مورد مختلف اند؛ ثانیاً لوح محفوظی که در قرآن آمده نیز نمی تواند مستند دو گونه بودن کتاب پیشین قرار بگیرد؛ زیرا این لوح در قرآن به منزلة کتاب پیشین مطرح نشده است.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال ششم، شماره اول، پیاپی 14، بهار و تابستان 1394

    رضا برنجکار / استاد دانشگاه تهران (پردیس فارابی)                                                                    berenjkar@ut.ac.ir

    ناصرالدین اوجاقی / استادیار دانشگاه زنجان                                                                   Nojaghi51@gmail.com

    دریافت: 8/7/1393 ـ پذیرش: 3/2/1394

    چکیده

    کتاب پیشین در متون دینی اشاره به حقیقتی دارد که همة حوادث جهان قبل از وقوع در آن ثبت شده اند. در برخی کتب اعتقادی از دو کتاب پیشین یاد می شود: 1. کتابی که مصون از تغییر و تبدیل است و به نام های کتاب مبین، لوح محفوظ و ام الکتاب خوانده می شود؛ 2. کتابی که محل تغییر و تحول است و به نام لوح یا کتاب محو و اثبات معروف است. معتقدان به دو گونه بودن کتاب پیشین به لحاظ قرآنی به آیة 39 سورة رعد استناد می کنند. در این مقاله با روشی توصیفی ـ تحلیلی ناظر به آیات قرآن نشان داده شده است که اولاً دلالت آیة مزبور بر وجود دو کتاب پیشین قطعی نیست و روایات نیز در این مورد مختلف اند؛ ثانیاً لوح محفوظی که در قرآن آمده نیز نمی تواند مستند دو گونه بودن کتاب پیشین قرار بگیرد؛ زیرا این لوح در قرآن به منزلة کتاب پیشین مطرح نشده است.

    کلیدواژه ها: کتاب پیشین، ام الکتاب، لوح محو و اثبات، لوح محفوظ، کتاب مبین.

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    برنجکار، رضا، اوجاقی، ناصرالدین.(1394) وحدت یا تعدد کتاب پیشین الهی در قرآن. دو فصلنامه معرفت کلامی، 6(1)، 121-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رضا برنجکار؛ ناصرالدین اوجاقی."وحدت یا تعدد کتاب پیشین الهی در قرآن". دو فصلنامه معرفت کلامی، 6، 1، 1394، 121-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    برنجکار، رضا، اوجاقی، ناصرالدین.(1394) 'وحدت یا تعدد کتاب پیشین الهی در قرآن'، دو فصلنامه معرفت کلامی، 6(1), pp. 121-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    برنجکار، رضا، اوجاقی، ناصرالدین. وحدت یا تعدد کتاب پیشین الهی در قرآن. معرفت کلامی، 6, 1394؛ 6(1): 121-