معرفت کلامی، سال هفتم، شماره اول، پیاپی 16، بهار و تابستان 1395، صفحات 103-

    قرآن و زبان انگیزشی

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    ابوالفضل ساجدی / *استاد - گروه کلام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / sajedi@qabas.net
    سعید عباسی نیا / *استادیار - دانشگاه آزاد اسلامی گروه معارف اسلامی، واحد آبادان / dr.saeedabasi@mailfa.com
    چکیده: 
    در زمینه زبان قرآن نظریاتی ارائه شده که اهم آنها نظریة «زبان فطرت»، «زبان عرف عام» و «زبان ویژگی محور و هدایت» است. از آنجا که هر یک از این آراء فقط بیانگر یکی از صفات زبان قرآن هستند، برخی اندیشمندان نظریة «زبان تألیفی» را ارائه دادند. با پذیرش این مبنا می توان یکی از عناصر زبانی  قرآن را عنصر انگیزش نامید. در این نوشتار برآنیم از دو طریق: (1) الهام گیری از اوصاف عام قرآن همچون اعجاز، ذکر و موعظه بودن و (2) از طریق تحلیل گزاره های قرآنی در دو قالب گزارهای خبری و انشایی، مؤلفة انگیزش را به عنوان مؤلفه ای جدایی ناپذیر از زبان آن معرفی کنیم. دراین میان گزاره های انشایی از آن جهت که در محاورات عرفی نیز نوعاً برای ایجاد انگیزه به کار گرفته می شوند و اساساً کارکردی اینچنین دارند، از تفصیل بی نیازند؛ اما بعد انگیزشی در گزاره های خبری قرآنی دست کم از چهار طریق بررسی می شود که عبارت اند از متکلم بودن خدا (منشأ الهی گزاره ها)، انگیزشی بودن نفس خبر و مفاد آن، سیاق انگیزشی بیان اخبار و همراهی این گزاره ها با ادات انگیزشی. در ادامه معرفت بخشی زبان انگیزشی قرآن در تقابل با نظریة ابرازگرا و احساس انگاری زبان دین نیز تبیین می گردد.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال ششم، شماره دوم، پیاپی 15، پاییز و زمستان 1394

    سعید عباسی نیا/ استادیار دانشگاه آزاد اسلامی گروه معارف اسلامی واحد آبادان.            dr.abasinya@mailfa.com

    ابوالفضل ساجدی/ دانشیار گروه کلام و فلسفة دین مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره         sajedi@qabas.ne t

    دریافت: 04/11/94 - پذیرش: 19/03/1395

    چکیده

    در زمینه زبان قرآن نظریاتی ارائه شده که اهم آنها نظریة «زبان فطرت»، «زبان عرف عام» و «زبان ویژگی محور و هدایت» است. از آنجا که هر یک از این آراء فقط بیانگر یکی از صفات زبان قرآن هستند، برخی اندیشمندان نظریة «زبان تألیفی» را ارائه دادند. با پذیرش این مبنا می توان یکی از عناصر زبانی  قرآن را عنصر انگیزش نامید. در این نوشتار برآنیم از دو طریق: (1) الهام گیری از اوصاف عام قرآن همچون اعجاز، ذکر و موعظه بودن و (2) از طریق تحلیل گزاره های قرآنی در دو قالب گزارهای خبری و انشایی، مؤلفة انگیزش را به عنوان مؤلفه ای جدایی ناپذیر از زبان آن معرفی کنیم. دراین میان گزاره های انشایی از آن جهت که در محاورات عرفی نیز نوعاً برای ایجاد انگیزه به کار گرفته می شوند و اساساً کارکردی اینچنین دارند، از تفصیل بی نیازند؛ اما بعد انگیزشی در گزاره های خبری قرآنی دست کم از چهار طریق بررسی می شود که عبارت اند از متکلم بودن خدا (منشأ الهی گزاره ها)، انگیزشی بودن نفس خبر و مفاد آن، سیاق انگیزشی بیان اخبار و همراهی این گزاره ها با ادات انگیزشی. در ادامه معرفت بخشی زبان انگیزشی قرآن در تقابل با نظریة ابرازگرا و احساس انگاری زبان دین نیز تبیین می گردد.

    کلیدواژه ها: زبان انگیزشی، اوصاف قرآن، گزاره ها،  زبان قرآن، واقع نمایی.

     


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ساجدی، ابوالفضل، عباسی نیا، سعید.(1395) قرآن و زبان انگیزشی. دو فصلنامه معرفت کلامی، 7(1)، 103-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ابوالفضل ساجدی؛ سعید عباسی نیا."قرآن و زبان انگیزشی". دو فصلنامه معرفت کلامی، 7، 1، 1395، 103-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ساجدی، ابوالفضل، عباسی نیا، سعید.(1395) 'قرآن و زبان انگیزشی'، دو فصلنامه معرفت کلامی، 7(1), pp. 103-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ساجدی، ابوالفضل، عباسی نیا، سعید. قرآن و زبان انگیزشی. معرفت کلامی، 7, 1395؛ 7(1): 103-