اغلب فرقه های اهل سنتدرشیوۀ تعیین امام، برخلاف امامیه روش پسینی و براساس رخدادهای واقع، را برگزیده اند. برهمین اساس، ابن ابی الحدید به تبعیت از تفکر معتزلی معتقد است که امام به طریق انتخاب و بیعت نخبگان یا نص امام پیشین تعیین می شود. در این نوشتار، روش و محتوای استدلال ابن ابی الحدید دربارۀ شیوة تنصیصی در تعیین امام مور بررسی قرار گرفته است. چنین به دست آمد که وی در روش استدلالش نخست برای نص جایگاه معرفت شناختی پیشینی و ضروری قائل است؛ اما بهلحاظوجودشناختی، نص موردنظر امامیه را انکار می کند و نص به معنای عهد امام پیشین برای امام بعدی را ثابت می داند. ازاین رو، در ادامۀ گفتارش شیوۀ شناخت و اثبات امام را در انتخاب و بیعت و نص به معنای عهد منحصر می کند. بدین ترتیب، حیث معرفت شناختی نص را پسینی و وابسته به حیث وجودشناختی آن قرار می دهد. انکار و اعتراف او در وقوع نص به معنای موردنظر امامیه در مواضع مختلف از سخنانش، محتوای استدلال وی را نیز دچار تناقضات و عدم انسجام کرده است.
موسوی، سیده منا، قائدی، الهام.(1399) بررسی روششناختی و محتوایی گفتار ابنابیالحدید در معرفی حیث معرفتزایی و وجودشناختی نص در شرح نهجالبلاغه. دو فصلنامه معرفت کلامی، 11(2)، 177-192
سیده منا موسوی؛ الهام قائدی."بررسی روششناختی و محتوایی گفتار ابنابیالحدید در معرفی حیث معرفتزایی و وجودشناختی نص در شرح نهجالبلاغه". دو فصلنامه معرفت کلامی، 11، 2، 1399، 177-192
موسوی، سیده منا، قائدی، الهام.(1399) 'بررسی روششناختی و محتوایی گفتار ابنابیالحدید در معرفی حیث معرفتزایی و وجودشناختی نص در شرح نهجالبلاغه'، دو فصلنامه معرفت کلامی، 11(2), pp. 177-192
موسوی، سیده منا، قائدی، الهام. بررسی روششناختی و محتوایی گفتار ابنابیالحدید در معرفی حیث معرفتزایی و وجودشناختی نص در شرح نهجالبلاغه. معرفت کلامی، 11, 1399؛ 11(2): 177-192