تاریخ دریافت: 1403/08/22
تاریخ پذیرش: 1403/11/28
چکیده:
تبیین حکمی تحولات نفس انسانی پس از مرگ و استکمال برزخی و اخروی آن، از مسائل کلیدی انسانشناسی و معادشناسی فلسفی است. در میان تحلیلهای متعدد، تحلیلی که سازوار با نظام حکمت صدرایی و بر نوع متوسط بودن انسان و حرکت جوهری نفس پیش و پس از مرگ مبتنی باشد، اهمیت ویژهای دارد. در دوران ما، برخی از فیلسوفان و محققان حکمت متعالیه، با نگاهی انتقادی و البته درون گفتمانی، مدعیاند که ملاصدرا مرگ و رهایی نفس از عالم طبیعت را پایان حرکت جوهری و تحول ذاتی انسان دانسته و بر این اساس هرگونه حرکت و استکمال در مراحل بالاتر از جمله برزخ را انکار کرده است. ما در این مقاله با روش تحلیلی-توصیفی و به هدف بررسی صحت یا عدم صحت انتساب انکار تکامل برزخی و نفی حرکت جوهری نفس پس از رهایی بدن به ملاصدرا، با نگاهی جامع، همه استنادات به ملاصدرا در پژوهشهای مذکور را واکاویدهایم و به این نتیجه دست یافتهایم که نه تنها در هیچ یک از این عبارات تصریح به نفی تکامل برزخی وجود ندارد، بلکه ملاصدرا در نظریه نهایی خویش با صراحت تمام به استکمال نفس و حرکت آن در برزخ و آخرت اذعان کرده است.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
افشارپور، مجتبی، آل طه، سیدمحمدحسین، بصیری، احمدرضا، جعفرملک، محمدجواد، موسوی، سیدعلی.(1403) بررسی انتقادی نسبت انکار تکامل برزخی و نفی حرکت جوهری پس از مرگ به ملاصدرا. دو فصلنامه معرفت کلامی، 15(1)، - https://doi.org/10.22034/kalami.2025.5001003
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
مجتبی افشارپور؛ سیدمحمدحسین آل طه؛ احمدرضا بصیری؛ محمدجواد جعفرملک؛ سیدعلی موسوی."بررسی انتقادی نسبت انکار تکامل برزخی و نفی حرکت جوهری پس از مرگ به ملاصدرا". دو فصلنامه معرفت کلامی، 15، 1، 1403، -
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
افشارپور، مجتبی، آل طه، سیدمحمدحسین، بصیری، احمدرضا، جعفرملک، محمدجواد، موسوی، سیدعلی.(1403) 'بررسی انتقادی نسبت انکار تکامل برزخی و نفی حرکت جوهری پس از مرگ به ملاصدرا'، دو فصلنامه معرفت کلامی، 15(1), pp. -
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
افشارپور، مجتبی، آل طه، سیدمحمدحسین، بصیری، احمدرضا، جعفرملک، محمدجواد، موسوی، سیدعلی. بررسی انتقادی نسبت انکار تکامل برزخی و نفی حرکت جوهری پس از مرگ به ملاصدرا. معرفت کلامی، 15, 1403؛ 15(1): -